måndag 1 augusti 2022

Augusti - späckad månad!

Planer och målsättningar är bra att ha, inte minst för att det då finns något att klanta till och missa. I mitt fall tycks det vara huvudsyftet. För tro det eller ej, det finns en planering över hur jag tänker mig nästkommande månad här på bloggen eller bloggarna snarare. Det är för min del nödvändigt för att jag i min förvirrade värld skall komma ihåg vad som är tänkt att avhandlas. 

Men så var det biten med själva genomförandet. Det blir inte alltid som man föreställt sig helt enkelt. Förra månaden var en period där inte mycket blev som tänkt var. Den började bra men sedan kom "semester mode" in i bilden och planeringen sprack å det grövsta. Det fina vädret lockade och jag var på ledig tid ute i skog och mark, kastade kniv, badade och cyklade istället för att sitta framför datorn. Nu när jag läser det nedskrivet  känns det faktiskt rätt sunt.  

En bältesyxa från Karesuandokniven. Handgjord norr om polcirkeln
Tacknämligt nog har en del av friluftslivet inkluderat kommande recensionsobjekt. Här Metsämies L från Karesuandokniven


Det positiva med den delen, den förra månadens missade ambitioner, i kombination med att det nu är sensommar är att det finns MASSOR att skriva om. Dels det som inte hanns med och dels ämnen som ändå är aktuella den här månaden. 

Ett nygammalt märke jag skall granska närmare


Det betyder att det blir ett antal recensioner. Så många jag hinner skriva faktiskt. Jag vågar knappt nämna vilka eftersom de planerna ändå tenderar att spricka. Men närmast ligger i alla fall Civivi Conspirator tätt följt av kastknivar från Throwingzone.fr och en fällkniv döpt till Otter från QSP. Ja just det, sen var det yxan Metsämies från Karesuandokniven och EKAs spännande nysatsning RTG-1 också. 

Utöver det väntar jag hem ytterligare kastknivar från Frankrike. Då de är handgjorda vet man aldrig exakt hur lång tid det tar från beställning. Men nu är de på väg i vilket fall som helst. Sedan kommer jag inom kort även presentera en nysatsning från ett anrikt amerikanskt märke som både gått i graven för att sedan återuppstå. En trend i knivvärlden tycks det. Frågan är hur bra den här nysatsningen blev? Det skall jag försöka svara på den närmsta tiden exemplifierat genom ett par olika knivar, både fällknivar och fastbladare. 

En del knivkastning är också aktuellt!


Sedan lär det förstås bli lite knivkastningssnack. Det börjar nämligen närma sig SM i sportkastning i Arboga. Så inför det tränas det varpå inspiration till diverse texter infinner sig. 

Så uppslag saknas inte särskilt inte som jag även klurar lite på ämnet knivunderhåll också. Ni vet saker som inkluderar striglar, brynen, skärp- och brynstål, slipstenar, slipsystem och så vidare.


/ J - lätt förvirrad knifeoholic

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar