onsdag 4 november 2020

Ny kniv - Victorinox Forester Wood

Mer Victorinox, mer trä! Dagens presentation gäller den här för mig tämligen nya kniven även om jag nu haft den ett litet tag. Ibland kommer de i flock, knivarna. Då hinner jag knappt med att skriva om dem!

Den aktuella modellen kallas som rubriken antyder Forester Wood

Victorinox Forester Wood
Victorinox Forester Wood


Jag ser den här kniven som en direkt ersättare till min nästan trettio år gamla Rucksack då bestyckningen är i det närmaste identisk. Ja, om man bortser att plastskollorna innehåller de vanliga tilläggen som pincett och tandpetare. Nu känner jag väl att man i en stor och rejäl kniv för utebruk kan klara sig utan de detaljerna. 

Iställlet erbjuder Forester på ett par andra godbitar. Det ena är att det sidomonterade låset från Rucksack är ersatt med en liner lock. Ett lås som är en smula intressant såtillvida att det egentligen släpps från fel håll för högerhänta. Fast ännu mer sympatsikt är att den ovanligt grova spårmejseln har fått lås den också! Det gör att man kan ta i ännu lite hårdare både om det skruvas, bänds eller skrapas med verktyget. Nu är det snarast ramen på kniven om sätter gränserna för hur mycket kraft som kan appliceras. 

Sen måste jag säga att hur klassiskt rött än är i sammanhanget så är de något bleka, matta, nötta sidorna på min Rucksack rätt trötta. Valnötsskollor är snyggare helt enkelt!




/ J - skogsvandraren


#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar