fredag 16 februari 2024

Fredags-EDC CXXVIII

Så var det fredag igen, ett så kallat oomkullrunkeligt faktum. Dags för lunchrast efter att ha lagat karré i ugn, rostade rotsaker och grönpepparsås till den församlade menigheten. De verkar nöjda. I såsgrunden stoppades paryrer, lök, rotselleri, morot, timjan, tomatpuré och fond. Sedan blev det en skvätt grädde och mjölk och inte minst grönpeppar. 

Det blev med andra ord en del "knivande" idag också. Det blir det i kök. För att få mer körtid inför kommande recension medfördes därför en QSP Mulan Kritsuke från hemmet. Utmärkt till såväl potatis, morötter och palsternacka som till att skära kött visade det sig. 

Annars väntar jag på paket. Ett från USA skickat via FedEx. Tyvärr saknades en del information för att de skulle vara nöjda med förtullningsproceduren. De var till exempel tveksamma till huruvida jag var en privatperson eller ett företag. En fråga jag är rätt säker på att jag kan besvara. De ville därför ha personnummer samt mer exakt "commercial invoice" vilket de fått. 

Under tiden som den korrenspondensen pågått har spårinformationen kontinuerligt uppdaterats ändå. Mycket märkligt. Enligt de senaste uppgifterna hittas min försändelse i trakterna av Ljungby. Med andra ord inte särskilt långt ifrån Växjö där jag råkar husera. Vem vet, snart dags för lite nya knivar här på bloggen? Det nya året har börjat med en rivstart när det gäller den biten. 

Tekto Knives F3 Charlie


En kniv som ingår i den rivstarten är den som hittas i fickan på jackan idag. F3 Charlie från amerikanska Tekto Knives. Jag klurade lite kring dess ursprung då vissa delar andas Kina om man kan säga så. Inte på ett dåligt vis men ändå. Men knivarna är gjora i Maine fast av kinesiska komponenter skulle det visa sig. Det förklarar det mesta. Slutresultatet är dock gott. F3:an är en stor stabil fällkniv som dock trollar med vikt och känsla i fickan genom vara tunn. 

Ficklampan är min trogne följeslagare när jag väljer något större. En Fenixlight PD35 V3.0. Det är en utmärkt lampa med lagom många finesser för att jag skall vara nöjd. Den är även solid med relativt god batteritid, lite beroende på hur den används förstås. 


/ J - highway to helg

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar