torsdag 25 januari 2024

Ny kniv - Tekto Knives F3 Charlie

Det är alltid spännande med ett (för mig) nytt märke. Helt nya på marknaden är emellertid inte amerikanska Tekto Knives, de har funnits sedan 2013 står att läsa på hemsidan. Om jag förstod det hela rätt så var ett kompisgäng ute på en utflykt i Maine och var inte helt nöjda med hur delar av utrustningen, i form av knivar får man misstänka, presterade och beslutade att göra något åt det hela. Med tanke på att företaget delvis fokuserar på automatknivar i form av "OTFs" så kanske det var sådana som inte var tillfyllest. 

En manuell button lock signerad Tekto Knives


Hur som haver, den typen av knivar utgör fortfarande mer än halva sortimentet. Den andra halvan består för närvarande av tre olika fällknivsmodeller. Två som mer riktas mot EDC-segmentet även om en av dem säljs med argument om att den riktas mot militär och dylika verksamheter. 

Tekto Knives F3 Charlie


Ännu längre går man med den här modellen döpt till F3 Charlie. Den sägs vara framtagen för "high stakes tactical operations", det låter något det. Sådana formuleringar kan alltid diskuteras, kanske främst ur ett kulturellt perspektiv. Men i vilket fall som helst borde det utgöra grunden för en bra kniv för blandat friluftsliv tänkte jag. Väldigt få av mina utflykter i skog och mark kan räknas som "operations". 

F3 Charlie är en mycket imponerande kniv med sitt stora djärvt formade blad. Men trots det samt en bladlängd på nästan tio centimeter och en totallängd på tjugotre centimeter så väger kniven in under 130 g. Det är imponerande! Hur det går till ämnar jag gå in på i kommande recension. Där tänker jag även bena ut om de inledande intrycken har någon bäring. Redan efter några få minuter konstaterades nämligen att det finns rätt många saker jag gillar med den här kniven och några detaljer som kunde varit bättre eller som jag valt att utforma annorlunda. 

I övrigt kan det i korthet sägas att det är en kniv med ett blad i D2-stål som enligt uppgift är härdat så hårt som 60-62HRC. Det har sedan försetts med en svart ytbehandling. Bladet hålls på plats med hjälp av ett "button lock". Det rymliga handtaget baseras på en stålram som är försänkt i sidor av G10 som i det här fallet är gröna som synes. 

Jag ser fram emot att fördjupa bekantskapen med den här kniven!



Tekto Knives





/ J - letar nytt

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar