måndag 5 februari 2024

Ny kniv - Artisan Cutlery Satyr

Skall jag vara ärlig? I så fall måste jag erkänna att det inte alls var "kärlek vid första ögonkastet" mellan mig och Artisan Cutlery Jag har recenserat ett par tre modeller av dem tidigare. Det var dock inte mina knivar utan lånade sådana och därmed inte utvalda av mig. Följaktligen matchade de inte heller min smak. Dessutom hade de en del egenskaper jag inte uppskattade. 

Men det har flutit mycket vatten under broarna och närmare sex år sedan dess. Så dags för en nygammal bekantskap. Och det är inte vilken kniv som helst som är aktuell utan den rykande färska Satyr!

En nyhet från Artisan Cutlery!


Den här modellen är resultatet av ett samarbete mellan Cerberus Knives som står för design och Artisan Cutlery som står för resten. Som ni kan se har kniven ett tämligen sparsmakat utseende. På gränsen till tråkigt eller elegant och stilfullt kanske kan diskuteras? Jag hävdar det senare. De svepande linjerna är i mitt tycke mycket tilltalande. 

Trots sitt enkla yttre finns det en del små detaljer att upptäcka på den här kniven kan tilläggas. En sådan är det intrikata frästa mönster som återfinns på större delen av handtaget. 

Artisan Cutlery Satyr


Det yttre kännetecknas av en sober grå färgskala där det tämligen höga  bladet utgör en halva. Det är en drop point om än en mycket svag sådan och materialet går inte av för hackor eller vad sägs om CPM S90V? Av det får man 85 mm på längden med en godstjocklek på relativt tunna 3,2 mm. 

Just det tunna formatet kännetecknar hela kniven vilket gör att trots ett brett blad, metallhandtag och en total längd på strax under tjugo centimeter, 197 mm, så väger kniven in på låga 109g. 

Materialet i handtaget är förstås titan och samma metall hittas i det frästa clipet. Idel ädel toppmaterial med andra ord. Nu återstår att se om de teoretiska musklerna matchas av en lika bra praktisk prestanda. Det mina vänner skall ni få ta del av min recension av den här kniven. 


Artisan Cutlery



/ J - återupptar en gammal bekantskap

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar