fredag 12 mars 2021

Fredags-EDC LXXXIV Stor och liten

Här sitter jag som en gammal gubbe med en varm ullfilt över knäna och knattrar på tangentbordet med en stor kopp hett te inom räckhåll. Ute stökar vår vän Evert omkring. Han kom som ett yrväder skulle man kunna säga. Det gjorde han faktiskt. När jag tittade ut genom fönstret igår morse var snöade det på tvären, bokstavligen!   

Idag är det väl något bättre men han verkar fortfarande vara på ett jäkla humör den där herr E. Undrar om han är en av Kung Bores hejdukar? 

"Stor och liten" 


När man inte känner för att gå ut och längtar efter den riktiga våren kan man pyssla lite med kniveri istället. Fast ett tag måste jag trots allt tillbringa utom husets fyra väggar och då får det här vara dagens fickskrot. Titan i form av min Thrunite TiHi i en udda julutgåva som kom för några år sedan. Och så min favoritpenna från Fenix Lights, inte för att jag har så många men den brukar sitta i innerfickan på den jacka som bärs för stunden.  

Knivarna är två, båda från Lionsteel. Den biffiga TM1 som råkar vara den mest ergonomiska och bekväma fällkniven jag stött på. Sedan den mindre och mer "publikvänliga" TRE. Båda är designade av Molletta för övrigt. Två exempel på utmärkt hantverk eller kanske snarare produktion från Maniago. Båda är avancerade knivar där TM1 bland annat ståtar med ett blad av Sleipner-stål och den bästa back lock konstruktion jag stött på. Lägg därtill att det är en integral. Det vill säga hela handtaget är fräst ur ett stycke Micarta. TRE i sin tur kontrar med titan och G10 samt M390 i bladet. Två utmärkta knivar helt enkelt. Den senare har jag dock inte recenserat än måste medges. 

Men trots väder som säger annat så har det förflutit ytterligare en vecka och vi är lite närmare värmen än förut. Så därför vill jag tillönska eder alla en förbaskat bra fredag go' vänner!




/ J - frusen

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar