torsdag 30 juni 2022

Kastmånaden juni

Det har varit en stormig månad. Då är det inte vädret jag har i åtanke eftersom det på den fronten mestadels varit ett massivt högtryck här liksom på många andra platser i Sverige. Däremot har det hänt mycket kring mig personligen och tyvärr har det varit mycket död på sistone för att uttrycka det frankt. Förutom min vän jag skrev om härförleden fick jag tyvärr ett närmast identiskt besked några dagar senare rörande en kollega som jag känt i något år och pratat med dagligen. Även han har gått bort och är saknad. 

Men känslostormar måste hanteras och ett av de sätt jag gör det på är att försöka ägna mig åt vardagliga saker som jag skulle gjort ändå. I det ingår bland annat att kasta kniv, särskilt som de repetetiva rörelserna och utomhusvistelsen har en terapeutisk verkan på mig. 

Därmed har det blivit lite kastande även den här månaden även om siffrorna inte på något vis är extrema. Särskilt inte som ryggskottet som var aktuellt även förra månaden dröjer sig kvar och visar sitt fula tryne med jämna mellanrum. Tack och lov rör det sig dock i rätt riktning. 

Mina mest använda knivar den här månaden.
Även den här månaden är det mina Woodpeckers från Pierre Cazoulat som är de mest använda knivarna. Här i en tavla som börjar bli sliten och då är det den bättre av två


Den här månaden kastades det i tid 42 timmar och det hanns med i runda slängar 14100 under den tiden. Tiden råkar vara nästan identiskt med förra månaden lustigt nog. 

Den här måltavlan sjöng på sista versen. Det bör påpekas att den redan är vänd varpå delen där knivarna sitter är så tunn att den fjädrar och Bullseye efterhand har flyttats ned för att inte hamna hålet. 


Kvoten av kast per tidsenhet är inte så hög numera då jag dels kastat en del Walk Back vilket inkluderar skrivande mellan kastomgångarna samt lite längre distanser vilket helt enkelt inbjuder till att gå mer varpå färre kast hinns med. Sedan är kvalitet att föredra över kvantitet för det mesta. Även om vissa moment helt enkelt måste nötas in. 

Dags att bättra på träffytan!


En ny björkskiva som legat och dragit ett par timmar i sjön får påbörja sin karriär som mål


Särskilt viktigt har nötandet blivit då jag av någon anledning gått bakåt vad gäller utveckling av vissa tekniker och distanser. Något slags hjärnmos som gör att t ex kast från sju meter inte fungerat överhuvudtaget på några dagar. Hoppas det är en fas av mer övergående karaktär. 

Mest nyttjade är även den här månaden mina Woodpeckers från franska Pierre Cazolat. Det beror på att det är mina huvudsakliga knivar för Walk Back rotationskastning. Sedan följer Patriot Daggers från WL Custom Blade och Excalibur och Stinger från Acejet. Stinger är fortfarande mina främsta knivar för "No Spin" eftersom det var mina första knivar inriktade mot den genren och därmed de jag behärskar bäst. Excalibur är mycket allround och därför kan användas att leka med när man exempelvis vill variera tekniker och avstånd. 

  • Pierre Cazoulat Woodpecker: 4934 
  • Acjejet Excalibur: 1490 
  • WL Custom Blade Patriot Dagger: 1219 
  • Acejet Stinger: 1170 
  • Acejet Guillotine: 700 
  • Graf Knives T1 Personal: 605 
  • Throwingzone Scalpel: 550 

Utöver de här knivarna har det kastats mindre volymer med t ex Graf Knives T5 Juggle, B1 Classical Bowie och T2 Bowie, Spyderco Throwers L, Wulflund Vengeance och Biting Metal Bug Osetr TZ.



/ J - kastomanen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar