måndag 20 juni 2022

Ny kniv - QSP Otter


Det var ett tag sedan jag presenterade något nytt från ett av mina favoritmärken, QSP. De kinesiska uppstickarna har gått från klarhet till klarhet enligt mig. En av de saker jag tyckte gjorde rätt var att de inte började med ett gigantiskt sortiment. 

De började i tämligen blygsam skala och utökade därifrån. Idag har katalogen svällt betydligt, särskilt som man anammat ett framgångskoncept som används av några andra tillverkare genom att ha ett stort antal versioner av de knivar som är mest populära. Så har man till exempel nyligen gjort med modellerna Penguin och Hawk

"Have a Knife Day" önskar QSP som annars har parollen "Better Knife, Better Life"


Extra sympatiskt är att i QSPs fall föreställer det kort med specifikationer som medföljer den aktuella kniven


Men dagens kniv är inte bara ny för mig utan även en av de senaste knivarna som QSP släppt. Modellen har i det här fallet inte döpts efter en fågel vilket annars är vanligt i deras fall utan istället Smålands landskapsdjur, uttern. Då jag är naturaliserad smålänning passar det mig därför väl att presentera QSP Otter


Otter, en kniv med skollor av kolfiber med inslag av aluminiumfolie
QSP Otter 140-A1 där siffrorna innebär att kniven kommer med kolfiberskollor med inslag av aluminium


Den här kniven kan inte fås i fullt lika många versioner. Än kanske skall tilläggas då det lär bero på försäljningsframgången misstänker jag. Nu finns den i fyra versioner varav det här är 140-A1. Det står för en kniv som har ett blad med en tvåtons satin-finish på bladet och ett handtag gjort av kolfiber med inslag av aluminiumfolie. Det ger ett dramatiskt mönster som är kolfiberns svar på damascus-smide eller mönstervällt stål. Gillar  man inte färgställningen finns kniven även att tillgå med svart blad eller med koppar infällt i handtaget istället. 

Det exklusiva materialet i handtaget matchas av det fina bladet gjort i S35VN. Ett mycket gångbart stål som här hamnat i ett drop point-blad med influenser från en Wharncliffe

Designen är elegant och det som sticker ut är som sagt mönstret i handtaget. I övrigt öppnas kniven med en flipper, är försedd med keramiska kullager och låser med ett liner lock

Överlag är första intrycket att det här är en mycket välgjord kniv som överraskade mig något genom att vara mycket liten. En recension är planerad av den här lilla skönheten!




/ J - intresserad

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar