måndag 13 juni 2022

Ny kniv - EKA RTG-1


Det var inte igår jag presenterade en ny kniv från EKA här på bloggen så det kunde vara på tiden var min tanke. Sist jag recenserade något från dem var det en av deras vid det här klassiska fällknivsmodeller i form av en Swede 92. Den mest moderna modellen jag tittat närmare på var en Swede 8 vilket förvisso tillhör den senare generationen av knivar från Eskilstuna men knappast är ny på marknaden. Det var fyra år sedan jag skrev om den och den var inte helt färsk då heller. 

Men nu är det inte enkom mitt "fel". Faktum är att EKA inte varit särskilt bra på att släppa nya modeller eller att hålla sig ajour med trender för den delen. Men något har förändrats och med det har några nya knivar sett dagens ljus. 

En av de senaste är den här fastbladaren som döpts till RTG-1. En kniv jag tyckte såg intressant ut redan första gången jag såg den. Den fick mig att associera till knivar som Fällkniven F1 eller kanske A1 och framförallt finska Peltonens Sissipuukko M07. 

Ny tvättäkta svensk-amerikan från EKA
EKA RTG-1, en tvättäkta Karl-Oskar eller svensk-amerikan om man så vill


RTG-1 som för övrigt lär stå för "Ready To Go" är en udda fågel för att ingå i EKAs sortiment. Där dominerar annars klassiska fällknivar och några fastbladare som tidigare haft klar inriktning mot jakt och friluftsliv. Jag tänker då på knivar som EKA Swingblade och Nordic W12 till exempel. 

Mot den bakgrunden sticker den här och några stycken andra modeller ut genom att tillhöra den moderna "taktiska" stilen. Det kan diskuteras om det är en för- eller nackdel och vad som skall läggas i det begreppet men ofta handlar det om marknadsföring som inkluderar militär, ev polis (främst i andra länder) och räddningspersonal av allehanda slag. Ibland kallas de militärknivar, ibland överlevndsknivar. 

En friluftskniv för allehanda aktiviteter.
Väldesignade knivar gör sig bra som friluftsverktyg


Men har de sund design och är välgjorda har du ett rejält verktyg redo för det mesta som kan tänkas möta en kniv. Det var vad jag tyckte mig se i bilderna på RTG-1. Kniven är rejäl utan att vara överdrivet stor, bladet är enkelt och ser kompetent ut i mina ögon. Materialen förefaller väl valda de också. Handtagssidorna i den här verisonen består av svart G10 och bladet är 1095-kolstål försett med en beläggning. De som tycker att de känner igen typen av något sträv ytbehandling från t ex en ESEE är alldeles rätt ute. Vänder man t ex på en "Candiru" och läser så står där "Rowen". Det är de som gör den här kniven åt EKA också. 

Är man osäker står det för säkerhets skull "made in USA" på kartongen också. Det är med andra ord inget man hymlar med. I det här fallet innebär det dessutom en kvalitetsstämpel och det första intrycket av kniven är mycket gott. Den känns rejäl, den är välbalanserad med riktigt bra fabriksegg och fodralet är ett mycket välgjort dito av Kydex.

Jag ser fram emot att testa den här kniven!






/ J - spanar åt Eskilstunahållet

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar