onsdag 1 juni 2022

Så var sommaren här!

Då var det juni upplyser min digitala kalender mig om. Den är väldigt exakt på ettors och nollors fyrkantiga vis. Det kan inte vara så att jag av misstag rivit av ett kalenderblad för mycket eller bläddrat fram ett steg för långt som man kan göra med en papperskalender. Korrekt skall det vara. Idag är det den första juni. PUNKT!

I kalendern står olika saker. Den innehåller dock inga vilda utsvävningar utan ser ut som den drabbats av fläcktyfus, ibland tom men vissa dagar fullbokade. En kombination av personliga förutsättningar och ekonomi gör att sommaren kommer tillbringas mestadels på hemmaplan. Men  jag har hört att man inte MÅSTE resa till fjärran destinationer hela tiden. 

En ny cykel, en Trek XCaliber 9, införskaffades igår så den kommer att stå för en del av sommarnöjet. Det blir med andra ord korta "resor" eller långa utflykter beroende på hur man väljer att se det, i  närområdet. Tillbaks till mina mountainbikerötter som innebar utforskande av grus- och skogsbilvägar, gamla kulturstigar varvat med mycket stig och en liten del ren off-road.  Det var den typen av cykling jag höll på med på tidigt nittiotal då jag började cykla MTB. Idag kör kidsen runt runt på iordningställda banor och hoppar värre än cirkusartister. Tiderna förändras och i mitt fall är det trettioårsjubileum, tänka sig! 

Sommarnöje, ny cykel!

Appropå träning blir det förhoppningsvis en hel del knivkastande under den sommar som stundar. Jag gör kraftiga framsteg på det området även om takten varierar. Ibland märks skillnad i utveckling från pass till pass och understundom står man still eller till och med känner att det rör sig i fel riktning. Men kul är det och det är det viktigaste!

Inom det området väntar jag inte hem något nytt i det närmaste men man vet aldrig och jag skall förstås recensera mina senaste, Scalpel från Throwingzone, vad det lider. 

"Tools of the trade", verktyg för mer sommarglädje


I övrigt finns en del knivar att titta närmare på. Det blir allt från multitools från Gerber via en kökskniv från en annan stor multiverktygstillverkare i form av Victorinox till mer traditionella knivar. Där blir det bland annat fastbladare från Italien och Finland. Det handlar om Lionsteel M2M och Brisa Nessmuk. Två riktigt sympatiska knivar måste tillstås. Någon fällkniv skall även avhandlas och Spydercos lättviktsversion av Resilience är den som står på tur. 

Några recensionsobjekt från Brisa, Victorinox, Lionsteel, Gerber och Spyderco

I övrigt väntar jag på att ett flertal knivar skall dyka upp på farstubron. Men liksom allt annat är transporter och tillgång på prylar mycket varierande i dessa tider så det återstår att se om de faktiskt gör det. Några knivar har jag väntat på sen i slutet av förra året utan att de har kommit. Det är en realitet idag och kanske något man får vänja sig, vad vet jag?

Med det sagt vore det trevligt om vi även framledes "träffades" här i det digitala universumet. Så väl mött även under juni månad. 


/ J - eder kniviot på nätet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar