onsdag 22 juni 2022

Ny kniv - EKA Nordic W12

Av bara farten blev det ytterligare en kniv från EKA. För några dagar sedan presenterade jag en relativt ny skapelse från dem i form av den smått brutala RTG-1. En kniv som andas militär och överlevnad. En kniv för de tuffaste förhållanden och de stora utmaningarna oavsett vad de kan tänkas bestå av.   

Dagens kniv är förvisso också en fastbladare men med en annan inriktning. Här är det snarare traditionellt friluftsliv med vandring, camping, jakt och fiske som varit i fokus under designstadiet. Resultatet av den ansträngningen blev Nordic W12

Ny kniv, EKA Nordic
EKA Nordic W12


Ett namn som kanske klingar bekant för några vilket inte är så konstigt då kniven hunnit vara med ett bra tag vid det här laget. Nu är det dags för mig att ta en närmare titt på kniven. 

Även Nordic W12 är en kniv som är byggd för rejäla tag. Något som heltångekonstruktionen och den (nästan) skandinaviska slipningen med tillhörande robusta spets skvallrar om. Men där RTG-1 bjöd på G10 kommer den här kniven med skollor i mörkt trä och den mer "taktiska" knivens fodral i Kydex är här ersatt med ett läderfodral. 

Eller läder och läder förresten, det står i beskrivningen att den kommer med en "påkostad läderslida". Det ställer jag mig tveksam till då det inte ens verkar vara äkta läder utan framstår som ett "bonded/composition"-läder. Alltså ett tunt material gjort av pressade läderfibrer som uppstår som restprodukt vid annan tillverkning. I vilket fall är det av tvivelaktig kvalitet och något jag kommer att diskutera ingående vid senare tillfälle. 

Tyvärr bidrog det till att göra det första intrycket av kniven en smula kluvet. Jag gillar det övergripande utseendet men förstår inte vissa designval, som varför man inte valt att faktiskt använda sig av en riktig skandinavisk slipning och som sagt att inkludera det här påsliknande fodralet med usel passform till en i övrigt snygg kniv.

En recension följer! 



/ J - drar till skogs med sin kniv

#knivesandbikes #knivigtvarr

2 kommentarer:

  1. En stor besvikelse tycker jag. Väntade ett år på att den skulle komma ut i ”butik” men tröttnade till slut och beställde den från EKA. Reagerade direkt när jag fick den på att tången stack upp vasst både över och under tången, dessutom med glipor i bakändan. Glipor som dessutom blivit större genom åren. Slidan gillar jag, eller formen på den. Gällande materialet är den ett skämt, liksom kniven, jämfört med t.ex. Nordic W11.
    Versionen med G10 i handtaget är dock helt ok, bör nämnas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ler lite när jag läser din kommentar eftersom den i stort sammanfattar min kommande recension av kniven. De misstag du pekar på finns även på mitt exemplar så det har inte förbättrats det minsta!

      Radera