söndag 31 juli 2022

Kastmånaden juli

Den här månadens knivkastande har helt klart färgats av det stundande SM som väntar runt hörnet. Årets SM i sportkastning går precis som förra året av stapeln i Arboga. För värdskapet står ASK eller Arboga sportkastningsklubb

Rent konkret har det påverkat min träning på så vis att jag fokuserat mer på de knivar jag tror mig komma att använda under evenemanget samt de discipliner som finns och som jag kommer att ställa upp i. 

Championship knives Woodpeckers from Pierre Cazoulat
De mest använda knivarna för tillfället, Pierre Cazoulat Woodpecker. Något som börjar synas på handtagen trots att de är bytta!


Det innebär att för rotationskastning är det Woodpecker från franska Pierre Cazoulat som är aktuella. Ett par rejäla knivar som främst är designade för Walk Back-disciplinen. För att det skall bli aktuellt att kasta i det formatet i årets SM krävs dock att man tillhör de tre bästa i precisionskastning från tre, fem och sju meter först. DET är inte det lättaste. Man måste således kvalificera sig. 

Samma villkor gäller för att få kasta Walk Back, No spin. Följaktligen är jag anmäld till samma grenar där. Det skall med andra ord kastas både rotation och utan rotation. För det senare ändamålet har jag valt att använda mig av en uppsättning Raven II från AceJet. Knivar som är såpass nya att jag inte hunnit recensera dem ännu!

Acejet Raven II gjorda i "Shadow Steel".
Raven II från AceJet


Att knivarna är nya innebär emellertid att jag inte helt behärskar dem från alla distanser. Framförallt inte säkert från sju meter. Därför tränas det en hel del på just det. Det gäller för övrigt rotationskastningen också. Såpass mycket att jag märker det i ryggen för tillfället. Att hiva 460 g skrot sju meter om och om igen kräver sin tribut till slut. 

Raven II används för No spin-kastning

Men eftersom det fokuserats på tävlingskastning och inte minst på längre avstånd blev det väsentligt färre kast den här månaden än förra. Det tar helt enkelt längre tid när man skall gå mer och dessutom anteckna efter varje omgång. 

Sammantaget har det även den månaden kastats runt 40 timmar eller mer exakt 39 timmar. På den tiden hanns det med ca 11700 kast. Det blir cirka tre timmar mindre men hela 2100 kast färre än för juni. Min förhoppning är att kvaliteten varit något bättre men det får framtiden utvisa.  

Lite annan kastning hinns faktiskt med. Exempelvis snabbkastning från fodral och då använda jag Graf Knives B1 Classical Bowie. Både fodral och handtag är egentillverkade


Några personliga rekord har förbättrats under juni vilket kan vara ett tecken på det. Inga nya poängrekord med rotationskastning från 3m avstånd men väl mer konsekventa resultat kring 98-100p. En början är att kunna göra det på träning innan man kan upprepa det på tävling. Från fem och sju meter är resultaten än så länge mer blygsamma med 99 respektive 80 poäng som bäst. Poängserierna är dock inte lika jämna över tid från de distanserna. 

Däremot har Walk Back rekordet med samma teknik förbättrats till 258 p. Jag mycket glad över att jag spräckt 250-poängsvallen. För No spin är motsvarande siffra för närvarande 207 p


Fokuset på tävling avspeglas i vilka modeller det kastats med. De mest använda knivarna den här månaden är: 

  1. Pierre Cazoulat Woodpecker: 5745
  2. AceJet Raven II: 4194
  3. AcJet Excalibur: 610
  4. Graf Knives B1 Classical Bowie: 350
  5. Throwingzone Scalpel: 287


/ J - kastar vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar