torsdag 22 september 2022

En ljusglimt i det tilltagande höstmörkret!

 - en ny ficklampa!

Nu är det här inte vilken ficklampa som helst utan version tre av Fenix modell PD35. Redan föregångarna har fått god kritik i olika sammanhang men jag spår att den här kommer att sälja mycket bra. Första intrycken är nämligen riktigt bra. Lampan känns extremt välbyggd och den erbjuder precis den mängd funktioner som kan passa mig. 

Fenix PD35 V3.0


Eller vad sägs om prestanda som 1700 lumen i maxkapacitet? Då skickar den här lampan iväg ljusstrålen över 350 m. I alla fall påstår tillverkaren det. Jag ämnar undersöka saken, var så säker. Vill man inte vara fullt lika extravagant så kan man köra den i "ECO mode" på modesta 5 lumen. Men då räcker i gengäld batteriet 230 timmar! Perfekt inne i ett tält till exempel föreställer jag mig. Även det skall testas! 

Och när vi ändå talar om batteri så är ett förträffligt sådant inkluderat. I alla fall tycker jag det då den teoretiska prestandan är hög och framförallt är det laddbart.*

Med variabel ljusstyrka från 5 till 1700 lumen täcker PD35 de flesta behov


Den avgörande faktorn för mig var ändå de dubbla knapparna. Sedan tidigare har jag ficklampor med av/på knappar kopplade till skruvfunktion respektive sidoplacerad knapp. PD35 har den funktionen i änden och justeringen i ljusstyrka återfinns på sidan. På så vis riskerar man inte att tända lampan av misstag samtidigt som den är enkel att skifta funktion på. Fem ljusstyrkor erbjuds jämte strobe-funktion för nödsituationer. I paketet inkluderades även ett bältesfodral i nylon, samt extra o-ringar och en handledsrem. 

Nu kan jag se det kommande mörkret an med tillförsikt! Jag ämnar använda den både vid camping i olika varianter och som vardagslampa, främst buren i väska eller jackficka. Att ha en bra ficklampa till hands när man parkerat sin cykel en bit bort från en gatlampa och har kodlås är inte alls någon dum idé har det visat sig!


Återförsäljare för Fenix i Sverige är Rindab



/ J - ser ljuset i slutet av...

* Det är ett 18650-batteri men det kan även ersättas med två stycken CR123A för den som föredrar det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar