måndag 26 september 2022

Ny kniv - Civivi Cetos


Det börjar bli så att man vet vad man får när det gäller Civivi. Nu är det inte något dåligt då det innebär en mycket hög och jämn standard. Kvaliteten är svårmatchad och misstagen som begås är få om det ens finns några. Jag har inte stött på någon produktionsmiss än bland de knivar jag har från märket ifråga. De finns säkert men uppenbarligen är de få. 

Detsamma kan sägas om den senaste modellen Cetos. En kniv som inte bara är ny i min samling utan även tämligen ny på marknaden. 

Civivi Cetos


I det här utförandet bjuds på en elegant presentationssida i trä


Om någon liten kritik skall framföras mot Civivis katalog så är det att många knivar är till förväxling lika rent utseendemässigt. Men i gengäld ger det mycket att välja på vilket förstås är sympatiskt för oss köpare. Det innebär till exempel att det finns liknande knivar där skillnaderna kan vara storlek, öppningsmetod, material och liknande. För den som föredrar en flipperöppnad kniv finns det modeller att välja mellan och detsamma om du vill ha tumöppning och så vidare. 

Cetos är en dedikerad flipperkniv som möjligen kan öppnas med två händer via skåran i bladet. Annars har det på senare tid  blivit vanligare bland Civivis produkter att de kan öppnas på flera olika vis. 

Ett par andra saker som utmärker den här kniven är dels att det är en frame lock och dels att den har en mycket snygg presentationsida i trä. Baksidan är emellertid i stål. Det mycket spetsiga spear point-bladet är gjort i Sandvik 14C28N. Ett stål som är bekant för de flesta kniventusiaster. För den som inte känner till det är det ett av de bättre i "budgetklassen"*. Åtminstone tycker jag det. 

Hur som haver är det en mycket intressant och i mitt tycke vacker kniv som jag ämnar recensera inom en inte alltför avlägsen framtid. 





/ J - nyknivsglad

#knivesandbikes #knivigtvarre

* Citationstecknen kommer sig av jag inte alls anser att de gränserna är distinkta på något vis. Det är så mycket som spelar in när det kommer till prestanda hos knivblad än bara stålets komposition. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar