torsdag 5 januari 2023

Det andra året

- en summering av kaståret 2022


Jag har förstått att så här i början av det nya året 2023 är det läge att blicka tillbaka på olika företeelser med ett lätt nostalgiskt anslag innan man djärvt tar itu med det nya. Det är helt enkelt årskrönikornas tid och så motvalls skall jag inte vara att jag inte gör ett försök till det jag också.

Inledningsvis vill jag påpeka att siffrorna blir lite överlappande från förra året då jag valt att från och med nu att jämställa "kastår" med kalenderår för enkelhets skull. Anledningen till att jag inte gjorde det från början var att jag började kasta kniv först i april det första året.

En ny bekantskap för kaståret 2022, The Iron Mistress från Zitoon Knives


Sammanfattningsvis kan konstateras att i år har intensiteten gått i vågor och saker som påverkat kastningen var förutom vädret exempelvis träning inför SM och deltagande i on line-tävlingen Aim Games K19 "The River". Den tävlingen avbröts dock pga av för arrangören olyckliga omständigheter då dennes fru tragiskt gick bort.


Aim Games "The River"


Sedan var senhösten/tidig vinter en mycket mild period här vilket möjliggjorde en del kastning. Därefter tog det emellertid tvärstopp då kung Bore tyvärr gjorde entré i stor stil och omöjliggjorde allt kastande under hela december. Detta trots att ett flertal nya knivar damp ned i den småländska granskogen. Jag avundas dem som har möjlighet att träna inomhus!

Med samma presentation som förra året blir siffrorna för 2023:

  • 389 timmar, fördelade på 
  • 161 träningspass, vilket resulterat i
  • 153453 kast
I all enkelhet kan noteras att det är något mindre volymer jämfört med det första året. Men generellt beror det på att jag har längre till mitt nuvarande kastställe samt att kastningen sett lite annorlunda ut. Bland annat så innebär K19-kastningen att man bara använder en kniv och därtill filmas resultaten vilket ger färre kast per timma. Avståndet till min lilla kastarena gör i sin tur att det blir färre pass men att de i gengäld tenderar att bli något längre. 

Vad beträffar de personliga rekorden har flera av dem förbättrats och några ligger kvar på de gamla nivåerna av olika orsaker. En är att det helt enkelt inte kastats på dem. Men i de "tunga" disciplinerna  inklusive Walk back har det gjorts rejäla framsteg. I siffror ser det ut så här:

  • Walk back (3-7m), rotation: 258 p
  • Walk back (3-7m), no spin: 219 p
  • Poäng, rotationskastning:
  • 3 m: 104 p
  • 5 m: 99 p
  • 7 m: 80 p
  • Poäng, no spin:
  • 3 m: 96 p
  • 5 m: 86 p
  • 7 m: 70 p
  • Längsta kast, rotation: 11 m
  • Längsta kast, no spin: 10,38 m

Sedan resulterade den här träningen i ett för mig överraskande men mycket lyckat resultat på SM 2022, Jag lyckades bärga inte mindre än 8 (!) medaljer samt tre silverplaketter. I rotationskastning tog jag samtliga silver på distanserna 3 m, 5 m, 7 m samt Walk Back och i no spin tog jag samtliga guld varav det mest prestigefyllda "Walk Back" gör att jag kan titulera mig svensk mästare i grenen. 

Svensk mästare i no spin 2022


Så nu återstår att se vad 2023 kan tänkas bjuda på. När och hur säsongen inleds är mycket väderberoende kan sägas. Det är nämligen extremt jobbigt att kasta på djupfrysta tavlor och det går inte att kasta med någon reda i vare sig snö eller för mycket slask. Därför längtas det till vår och värme av flera skäl. Dels är jag generellt väldigt kastsugen och dels har jag en bunt nya knivar att testa. Recensioner av dem följer efter hand. 

De stora målen är i år är annars att försöka försvara titeln i de svenska mästerskapen samt om de ekonomiska resurserna räcker ta mig till VM i Frankrike. Det kommer att gå av stapeln i juni.


/ J - kastmaskin i vardande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar