fredag 12 januari 2024

Fredags-EDC CXXVI

- eller kanske mer en kommentar kring tingens tillstånd

Januari pulsar sig fram genom snön i storstövlarna. Den står där ute och glor in genom fönstret påtaglig likt en övergiven Krampus som tiden glömt. Det nya skulle inledas men är påfallande likt det gamla. Kallt. Enda skillnaden mellan då och nu är graden av granens förfall. 

Jag går promenader trots kylan. Både hand och själ är sval. Det är där jag befinner mig. Gräv där du står säger de. Det är en livsvisdom att ta in. Man skall icke förfalla till tankar om tider när saker var annorlunda eller till och med bättre. Var i nuet även om nuet inte alltid är sympatiskt.  

Gräv där du står, fast där är också kallt!


Apropå livsvisdomar kan ni få några fler, jag har några att dela med mig av. Misstag jag gjort som inte behöver upprepas. Det finns fler att göra, tro mig.  

  • Det går inte att dricka espresso i duschen, bara så ni vet. Även om man håller ut armen kommer det vatten i den när den förs till munnen.
  • Om du blir upprörd över Instagrams fåniga regler och "bans" angående knivar, res dig då inte från soffan för att gå ut i köket och lugna dig med en kopp te utan att fälla ihop kniven du hade i knäet innan. Det KAN hända att du sätter dig på den och att den tränger in tre och en halv centimeter i baksidan av låret.  
  • Du skall inte heller leta efter fällknivar som fallit ned mellan soffkuddarna utan att först lyfta på dem. OM du skulle känna dig fram kan det hända att du drar fingertopparna över den egg som kanske har hamnat uppåt utan att du ser det varpå du snittar upp topparna på vänster hands pek- och långfinger. Det behöver inte bli så men det kan hända. 
  • Sedan skall du inte medföra din nyligen inköpta Machete på toaletten och på så vis råka skära dig lite i handen när du sträcker dig efter en handduk. 

Följer du dessa enkla råd kommer ditt liv om inte bli ofantligt mycket bättre så åtminstone några ärr fattigare. 

Fredags-EDC baserat på knivar från QSP


I fickorna finns mest ludd, frånvaron av barndomens småkladdiga femkronorsmynt och några knivar. För dagen råkar de komma från QSP

Jag är mer än lovligt förtjust i min nya Capybara. En kniv som inte bara är lyxig sett till material utan även känns så i hand. Särskilt som bladet är skålslipat och skär bra trots att det är relativt grovt. Den kniven huserar i byxfickan och får även följa med in i köket som paket, förpacknings och kartongöppnare. 

I fickan på jackan hittas även en annan kniv från samma märke. Det är en "neck knife" kallad Canary. Det här är utgåvan med blue denim Micarta i handtaget. Mycket snyggt i mitt tycke. Fast runt nacken bär jag den inte. Jackfickan är ett bättre bo för den här kompakta fågeln. 

Ficklampa är en vinternödvändighet förutom idag då solen faktiskt lyser. Modellen är Olights Baton S1 Mini, inköpt på XXL någon gång om jag minns rätt.  

Tillvaron fortsätter nu med eller utan plan. 


/ J - funderaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar