fredag 8 juli 2022

Ny kniv - QSP Penguin Ti

Sedan tidigare finns "ursprungspingvinen" i min samling och den har recenserats här på bloggen. Den kniven fick med rätta mycket god kritik. Senare har det visat sig att det inte bara är jag som hyser de åsikterna och modellen har därför blivit mycket populär. 

Försäljningssuccén har inneburit att QSP valt att göra som några andra företag och utöka antalet versioner av modellen.  

Alltid trevligt med en hälsning!


Titanversionen av Penguin


Därför finns Penguin nu i hela trettiofyra versioner om jag inte räknade fel i hastigheten. DET är mycket det så de flesta smaker lär bli tillfredsställda misstänker jag. 

Eftersom jag är mycket förtjust i min första Penguin så kunde jag inte låta bli att se om en uppgraderad version var något för mig. Det här är Titanversionen av den kniven.

QSP Penguin QS130-Q


Med handtagsmaterialet följer även några andra förändringar. Den övergripande formen är förstås kvar men låset är inte längre en liner lock utan en frame lock i den här versionen. Det är den mesta synliga förändringen även om den får konkurrens från clipet som gått från blankt fjäderstål till ett "skulpterat" i titan.

Den mest praktiska skillnaden är emellertid att bladstålet är uppgraderat. Nu används 154CM istället för D2. Rostfritt stål istället för verktygsstål med andra ord. I övrigt kan sägas att bladet löper på keramiska lager och fälls ut med tumknoppar.  

Finishen är som vanligt med knivar från QSP riktigt god och känslan när den hanteras lovar gott för framtiden. 





/ J - pingvinfantast

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar