måndag 4 juli 2022

Ny kniv - SRM Asika

Now we are talkin' hade jag kanske sagt om jag varit engelsktalande. Men se på tusan säger jag istället. SRM eller Stay Ready for More som det skall utläsas numera har åstadkommit en kniv i mer exklusiva material och med djärvare linjer än vad de tidigare gjort. När jag säger material syftar jag till handtaget. Det är som synes i metall på det här exemplaret. Tidigare har man mestadels använt till G10 och FRN. Det speciella med linjerna hittas först när kniven öppnats. 

SRM 1411TZ Asika


Vad man inte får på den här kniven däremot är de innovationer som SRM ofta väljer att betona hos andra modeller. Dels "Ambi Lock" som mest är deras tolkning av ett lås med tvärgående bult á la Axis och dels deras egen uppfinning "Ambi Clip". Ett clip som kan skiftas och avlägsnas utan verktyg. 

Inget av det återfinns på den här kniven kallad Asika. Här hittar man istället ett numera vanligt ramlås i titan, som även fått det nästan obligatoriska översträckningsskyddet och låsarmsförstärkningen i stål. Därtill är det en flipperöppnad kniv som löper på kullager. En modern kniv enligt mall 1A så långt. 

Bladformen är det som får Asika att sticka ut från mängden, både bidligt och bokstavligt


Det som gör att den sticker ut är istället designen vilket är trevligt att se. Eller egentligen inte hela designen utan mer bladet för att vara precis. Här bjuds nämligen på en tanto-spets. Det är därtill inte en så kallad amerikansk tanto* med sitt mycket kantiga utseende utan en mer japanskinspirerad dito. Det innebär att den främre eggen uppvisar en viss kurvatur. Utöver det är bladet slipat mycket tunt bakom eggen med en nåludd till spets. 

Sedan är kniven relativt stor men lätt och välbalanserad vilket ger ett sympatiskt intryck. 

Det skall bli intressant att använda den här kniven. Jag återkommer med en rapport gällande det. 



/ J - nyfiken grå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar