fredag 15 juli 2022

Fredags-EDC CIV "EDC?"

Ibland kan man fundera över saker, stort och smått. För stunden är huvudet fullt av allehanda ting så  jag orkar inte ägna mig åt de stora frågorna. Då kom jag osökt in på den i IKC (Internet Knife Community) så vanliga frågeställningen om vad som skall räknas till "EDC" (Every Day Carry för den oinvigde). Det blir mycket svengelska då det är ont om svenska uttryck i sammanhanget. 

Det jag klurade på är om vad jag skall räkna dit? Då menar jag inte exakt vilken typ av prylar för även det är en djungel. Särskilt som det för många nästan blivit en livsstil och sträcker sig från allt till klockor, pennor och knivar till "preppers" hela arsenaler av utrustning vilket i princip kan inkludera ett hopfällbart fältsjukhus och en bärbar bunker för personligt bruk. 

I mitt fall handlar det mer om vilka knivar jag kan tänkas ha till hands kontra vilka som kommer att användas mest. För det första har jag minst två fällknivar på mig för stunden, det är i alla fall de jag kommer på. Däribland en SOG Ultra XR och en QSP Legatus för den som undrar. Men i eftermiddag skall jag nog ut i skogen samt fotografera, då blir det fler kan jag lova. 

Men innan dess skall det kastas kniv och känner jag mig själv rätt blir det nog ett par tre timmar. Således ingen tvekan om att fällknivarna bärs mest men att kastknivar är de som verkligen kommer att användas. 

Faktum är att de används så mycket att jag har svårt att se att NÅGON som inte jobbar proffessionellt med knivar som styckare, slaktare, kockar etc använder kniv mer än jag gör i det fallet. Inte fasiken sitter många och täljer tre timmar i sträck. Jag får väl som Roberto Vacchi på Eurosports cykelsändningar lägga till ett, "väl"?


"EDC?" AceJet Raven II är modellen


Idag skall det tränas på bland annat No spin inför nästa månads SM i sportkastning som jag skrev om så sent som igår. Högst troligen blir det de här knivarna som kommer att användas i de disciplinerna. Det är Raven II från Tjeckiska AceJet

Men så är det en andra knivfråga jag funderar över och det är vilka knivar min kära sambo skall träna med? Hon har nämligen beslutat sig för att ge det hela en chans. Men det betyder att hon måste börja från noll då hon inte har någon tidigare erfarenhet. I hennes fall finns det dock några komplicerande faktorer som en efter en MTB-olycka bruten högeraxel. Följaktligen måste hon lära sig kasta med vänstern men även den är inte helt kurant. 

Således vet jag inte om tunga knivar är något att börja med. Annars brukar lite större Bowie-knivar vara bra att som ingång till rotationskastning då uppträder lugnt och civiliserat och inte studsar överallt. De roterar också med viss värdighet. Men i det här fallet kanske någon lättare uppsättning kan vara mer rätt? Det är något vi får prova oss fram till helt enkelt. 

/ J - har en annan uppfattning om "fredgasmys"

#knivesandbikes #knivigtvarre #vaxjosportkastning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar