lördag 2 januari 2021

Nytt år, nya möjligheter och nya knivar

Så skriver vi då plötsligt 2021. Det som återstår att se är om det tar lika lång tid som vanligt med tillhörande felskrivningar att vänja sig vid det förhållandet. 

Egentligen betyder väl inte ett årsskifte så värst mycket. På ett plan vill säga, vädret var detsamma när jag vaknade igår som det var vid midnatt i förrgår eller kanske om möjligt något sämre. De positiva saker som fanns i tillvaron var kvar och dessvärre även de negativa. De försvann inte bara för att datumet ändrades. Men på ett annat plan, ett mer optimistiskt sådant, så innebär årskiften faktiskt något stort. Fast det handlar mer om symbolvärden än något konkret. Men symboler kan vara nog så kraftfulla som bekant. 

Av det skälet brukar jag variera mig när det kommer till nyårslöften. Vartannat år brukar jag inte avge några alls och svära på att inte göra det i framtiden heller och vartannat brukar jag gödsla med dem. Det av den enkla anledningen att jag kanske förmår att infria något av dem på det viset. I år var det dags för volym! Ett av löften var att jag skall börja röra på mig igen. Det projektet inleddes igår. Jag lovade också att försöka uppta lite sociala kontakter. Det skedde likaledes igår. En bra start på ett förhoppningsvis bra år. 

Nyårsskålen avklarad och inget återstår av pengarna heller...


En bra start verkar "knivåret" få också. Då jag måste medge att det redan finns ett antal projekt vid horisonten. Till att börja med är några ovanliga spanska knivar på väg till min adress. Jag har alltid haft en faiblesse för Navaja Sevillanas av olika typer. För tillfället har jag dock bara en av den sorten från Joker och en annan i Gitano från Lionsteel som är en hyllning till knivtypen. De behövde sällskap kände jag. 

Sedan har det införskaffats en "graal", en kniv som jag alltid velat ha eller åtminstone suktat efter sedan nittiotalet då jag såg den första gången. Det är troligen inget som någon av er har på listan och ett märke inte alla ens hört talas om. Jag lär få anledning att återkomma till den när den anländer. Det får vara hemlig tills vidare. Men jag kan avslöja att det är inte ett amerikanskt märke utan ett europeiskt.

Appropå ovanlig, så hittade jag även ett för mig nytt märke från Tjeckien av alla länder. De heter ANV vilket står för Acta non verba. Intressanta knivar från vad det verkar ett intressant företag. En kniv från dem är också på väg mot Sverige. 

Sen har jag även några budgetorienterade kineser på ingång. Sådana saknas inte på marknaden men det finns trots allt guldkorn att hitta i den strömmen. Det gäller bara att vaska fram dem.  Just de här råkar vara från nysatsande SRM som bytt betydelse och delvis varumärke. Komplicerat det där. 

Ja just det, jag har också några kandidater från Viper Knives på ingång. Så addera ett par schyssta italienare till mixen så vi får ett knivarnas förenta nationer. 

Sedan ämnar jag beskriva mitt lilla hemslöjdsprojekt då jag skaffat läder för att tillverka en något mer rejäl strigel än det gamla läderbälte som för nuvarande används. 

Allt detta innebär att jag spår en aktiv start även på blogg-året! Så förhoppningsvis så synes vi på diverse sociala medier! 


/ J - nystartaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar