torsdag 14 januari 2021

Ny kniv - Brisa Borka 90

Om inte alla känner till knivmärket Brisa är det inte så konstigt. Orsaken är att varumärket fram till nyligen hette Enzo. Det är således samma knivmodeller det rör sig om även om katalogen fått tillökning och de numera är fler än tidigare. Det var det finska företaget Brisas eget knivsortiment som bytte namn för att tydligare visa vilka som ligger bakom knivarna. 

Brisa knivar


Förutom färdiga knivar säljer de allt som har med knivtillverkning och knivmakeri att göra. Här finns material som sträcker sig över hela skalan från läder, trä och stabiliserad mammutbete till high tech G10, Kydex och kolfiber. Från enkla knivtillverkarkit till superstål i lösvikt. Ja och så verktyg och liknande förstås. Kort sagt allt som en knivmakare kan tänkas behöva eller bara vilja ha. 

Men de har som sagt egna knivar också och det är en sådan vi har framför oss. Modellen heter Borka 90 och har funnits med ett tag. 

Brisa Borka 90


Sedan tidigare äger jag ett par knivar märkta Enzo. Det rör sig om två Necker 70 i utförande med scandigrind och björkhandtag respektive en flatslipad med svart polerad Micarta samt en fällkniv, Birk 75 som jag för övrigt recenserat här på bloggen för länge sedan. Den kniven gav mersmak men jag var övertygad om att de små brister den har är bättre på Borka. Ett större handtag med rundare former bland annat. 

Nu skall väl medges att det är två olika typer av knivar vi talar om. Birk är mer av en EDC-kniv som med sin slipning även passar i skogen medan Borka är en fällbar friluftskniv som även kan användas som EDC om ni förstår vad jag menar. 

Borka är en rejäl kniv med ett nio centimeter långt blad av N690. Handtaget är av grön Micarta och låset gör kniven med en stabil back lock. Det som utmärker den och gör den om inte unik så åtminstone ovanlig är slipningen. Det finns fortfarande inte många fällknivar med skandinavisk slipning på marknaden men det här var en av de första och kanske bästa. 

Det senare återstår att se och om det tänker jag förstås skriva om i en senare recension. Men jag kan avslöja att jag därför längtar ännu mer till något varmare tider så det blir bekvämare att ge sig ut i skog och mark. 

Brisa.fi


/ J - blickar österut

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar