onsdag 17 februari 2021

Ny kniv - Civivi Odium

Civivi är ett märke som har gått från att vara helt okända till att bli ett av de mer omtalade på sistone. Åtminstone i det som på engelska brukar kallas "IKC" eller Internet Knife Community. Med den termen brukar mötesplatser som Facebook, Instagram, Reddit och diverse forum sammanfattas.

För de som inte vet är Civivi en avknoppning från WE Knives. Från början avsett att vara deras renodlade budgetmärke men har sedan kommit att glida en smula uppåt i prisklasserna allteftersom försäljningssucceerna radat upp sig. Bland dem kan nämnas tidiga modeller som Baklash och Praxis. Sen tog det riktigt fart med vattendelaren Elementum som av det skälet formligen exploderat i antal tillgängliga varianter. Jag kallade själv den modellen för ett "litet mästerverk". Därefter har Civivi fortsatt att pumpa ut modeller och däribland kan t ex den av mig recenserade Ortis nämnas. 

Återstår då att se om de kan fortsätta att hålla fanan lika högt med den här kniven kallad Odium

Civivi Odium med väska
Civivi C201D Odium


Redan på förhand mistänker jag att det förhåller sig så då den redan finns i minst sex versioner att välja på. Orsaken till att jag tvekar på antalet är att det är så många som går att hitta på Civivis hemsida men sedan tillkommer nästan alltid vad som kallas "dealer exclusives" av populära modeller som poppar upp här och var och är nästan omöjliga att hålla reda på. 

Anledningen till att jag blev nyfiken på den här modellen är inte alls svår att se för den som     känner till min faiblesse för Spyderco Lil' Native. Odium följer nästan exakt den knivens dimensioner nämligen. Mer om det vid senare tillfälle då jag ämnar göra en jämförelse dem emellan. 

Odium är således en mycket liten kniv. En kniv som komplement för något större eller för den som känner att större knivar bara är otympliga att släpa omkring på. Den här kniven mäter endast strax under 16 cm utfälld och bladet är 67mm långt eller kanske snarare kort. Vikten hamnar runt sjuttio gram. En tämligen diskret kniv med andra ord. 

Det första intrycket är att Civivi som alltid håller högsta kvalitet när det gäller precision i tillverkningen. Återstår att se vad jag tycker om funktionen. I det ämnet ber jag att få återkomma.

 



/ J - intresserad

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar