måndag 1 februari 2021

Februari, också en månad

Det här är tiden när vintern kom till byn. Eftersom vi bor i ett mycket avlångt land är jag medveten om att det finns de som alltid har mycket mer av den varan än vad som är fallet i de här trakterna. Men nu jäklar är det både kallt och nederbörd även här. Tio minus och snödrivor. Ja det är väl så det skall vara vid den här tiden på året antar jag. Men för någon vecka sedan konstaterade jag att det var mycket som växte i trädgården inklusive gräsmattan med tusenskönor i och jag gick omkring i en grön skog och fotograferade. 

Men när det inte snöar så regnar det. I det här fallet knivar. Det har duggat tätt med paket från FedEx, DHL och Postnord de senaste veckorna. Eller ja, det är väl inte där paketen anlänt ifrån men de har lyckats leverera dem i alla fall. Innehållet har varit desto mer intressant och har gett mycket som skall prövas, testas, skrivas om och fotograferas. 

Januariskörden med knivar olika stilar och storlekar


Stilarna har spretat som de plägar göra då jag gillar knivar och inte märken. Något som tål att påpekas då jag hamnade i en diskussion på Instagram rörande märkestrogenhet. Men det är ett sidospår, skörden så här långt har inkluderat spanska traditionella knivar, "Navajas" av olika typer (Bandolera, Jerezana och Sevillana), mer moderna italienska knivar från Viper (Belone, Keeper och Novis) och Lionsteel i form av TRE. Sen får inte de något mer ovanliga märkena glömmas. Det handlar förstås om Brisa och modellen Borka 90 och inte minst det för mig helt nya märket Acta Non verba Knives och deras Z200

Det innebär att det finns en hel del för mig att bita i inte minst som det är fler knivar på ingång. Det handlar om ytterligare något från Spanien, ett kniv från Tyskland, ett par från ett amerikanskt märke och några knivar med ursprung i Kina. Återstår dock att se om de sistnämnda hinner anlända. 

Så ur den synpunkten är februari spännande. Från ett mer vardagligt perspektiv hyser jag något mer dämpade förhoppningar. Det är en kort månad och det jäkla Covid har förvandlat mig till en eremit. Så risken är att också den här månaden passerar utan att märkas. 


/ J - gillar inte snö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar