fredag 26 februari 2021

Ny kniv - Civivi Bullmastiff

Ja, vad skall man säga? Kanske att jag är inkonsekvent eller att jag inser att det finns fler smaker än min egen. Anledningen till att jag säger detta är att jag egentligen inte tycker att det finns någon rimling anledning i hela universum att utrusta en fällkniv med ett köttyxeinspirerat blad. Det blir nämligen bara en sheeps foot fast mycket sämre. Det vill säga väsentligt bredare och klumpigare i fickan, i de flesta fall mycket tyngre och till vilken nytta? Ingen! Trots det är den här kniven precis en sådan, en fällkniv med ett blad helt inspirerat av ett tungt styckar/köksverktyg. 

En liten anekdot kanske är på sin plats. När jag var yngre sommarjobbade jag och sedermera arbetade jag ett tag på ett kombinerat slakteri/styckeri/charkuteri på en mindre ort i närheten. In i det sista klöv man grisar för hand där. Så länge faktiskt att jag hann göra det. Det vill säga istället för att låta en maskin utföra uppgiften eller köra med såg så klöv man grisar i halvor med hjälp av en väldigt stor köttyxa. En yxa med ett ca 60 cm långt handtag och ett blad på något kilo i handra änden. Anledningen är enkelt, kvaliteten på köttet blir väsentligt bättre då det inte blir benflisor och motsvarande "sågdamm" som det blir med maskiner. Hemma använder jag köttyxa för att hugga kotletter eller trimma kycklingben etc. Det är dylika uppgifter dessa blad är till för. Gör man miniatyrer av dem förlorar de all mening. 

Nu handlar det ju dock inte om nytta i det här fallet utan enbart om utseende. Så länge ingen påstår något annat skall jag inte gå i taket allt för mycket och istället säga något om själva kniven. Den kommer förstås från Civivi och ser ut så här!
 
Civivi Mini Bullmastiff med blad inspirerat av en köttyxa
Civivi C2004C Mini Bullmastiff

Själva modellen kallas Mini Bullmastiff vilket antyder att det finns en annan och större kniv inblandad. Och det finns det. Den heter Bull Mastiff och har ett blad på strax under decimetern istället. Det här är den något mindre klumpigare mer EDC-inriktade versionen. Tack och lov saknar de här två det (upphängnings)hål i bladet som modellerna Mastodon och Mini Mastodon har. Annars är de mycket lika. 

Mini är i den här versionen inte så mini utan mäter 18 cm på längden och bladet står för 75,5 mm eller tre tum av den. Bladet är gjort av stentumlat 9Cr18MoV vilket faktiskt inte är något dåligt stål. Bladet löper på fina kullager i keramik som de flesta av Civivis knivar. Bladet låser med en välgjord liner lock. Handtagsmaterialet är G10 och är i det här fallet svart. Andra färger finns. Kniven kommer också med ett clip som är av "deep ride"-typ och är vändbart. 

Mini Bullmastiff öppnas med en flipper även om det breda bladet gör att det kan smygas ut med tummen också. Själva handhavandet är som man kommit att förvänta sig av Civivi, utmärkt. Så långt är allt väl. Men sedan kommer vi till själva bladformen. Den skall jag tala mer om i kommande recension av den här kniven. Men byggkvaliteten kan det inte klagas på. 


/ J - utmanar sig själv

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar